Award in category "Училище" at

Nominated by Д-р Весела Банова

23 СУ „Фредерик Жолио Кюри“, София

Изгражда приобщаваща училищна среда, в която различието се приема като привилегия, а подкрепата за всяко дете е системна и всеобхватна.

23. СУ „Фредерик Жолио-Кюри“ в София е номинирано за последователната си и дългосрочна работа по приобщаващо образование, като е превърнало каузата „различието на детето като привилегия“ в своя реалност и ежедневна практика. Училището е единственото в страната, в което функционира цялостна психологическа служба, чиято цел е приобщаването на всяко дете в училищната среда – така, че то да се чувства прието, подкрепено и мотивирано да учи и общува.

В училището ежегодно се обучават между 45 и 50 ученици със специални образователни потребности (СОП), обхващащи всички етапи – от I до XII клас. Част от тези ученици получават непрекъсната подкрепа в рамките на целия 12-годишен образователен цикъл. Психологическата служба включва социален работник, а през настоящата учебна година е осъществено активно партниране с 4 семейства.

Училището прилага ясни вътрешни политики и процедури за разпознаване на потребността от подкрепа, включително процедурите „От класа“ и „От входа“, които регламентират координацията между различните звена. Чрез подхода „Работа по случай“ се изгражда индивидуален план за подкрепа, ориентиран към нуждите на всяко дете. Правото на всяко дете да бъде чуто е основополагащо – то се гарантира чрез процедура по изслушване, отлагане на санкции и предоставяне на форми за подкрепа за личностно развитие. Популяризирането на правата на детето е заложено в ежеседмични интердисциплинарни срещи и е част от цялостната работа на училищната служба.

Ученици от гимназиален етап участват в инициатива „Приятел за изслушване“, чрез която се изгражда училищна общност, основана на връзки и взаимна подкрепа. Те насочват свои връстници към училищната служба, споделят опит с по-малки ученици и организират благотворителни инициативи. Екипът на „Приятел за изслушване“ разширява дейността си и извън училището, представяйки опита си в други образователни институции, включително на международна конференция в Будапеща в рамките на проект РЕВИС.

Училището работи с неправителствени организации по проекти като „Ревис“ и „Керинг“ на ИСДП и Асоциация Родители, както и с Асоциация Анимус по теми, свързани с психичното здраве. Провеждат се тематични родителски срещи по актуални въпроси (напр. агресия, дигитална среда, юношество), като родителите се разглеждат като основни партньори в процеса на подкрепа. Психологическата служба се утвърждава като доверено звено, към което се обръщат както родители, така и учители.

Прилагат се подходи като „Работа по случай“, регулярна супервизия, сътрудничество с Центъра за социална рехабилитация и интеграция „Таралежи“ и Дневен център „Посоки“. През 2016 г. училището създава Училищна лаборатория „Посрещане на различието“, която прилага клиничен подход към работата с деца с психично страдание. Тази платформа дава възможност за диалог между специалисти, родители и учители.

Училището прилага механизъм за подкрепа за личностно развитие чрез хоризонтални взаимодействия между всички участници в образователния процес. Приемат се различията по отношение на етническа принадлежност, владеене на езика, поведенчески особености и специфични нужди, като се търсят индивидуални решения за всяко дете. Училищното ръководство активно комуникира с родителите и учителите, за да гарантира разбирателство и съгласие около подходите.

В училището съществува работещ механизъм за реакция при съмнения за насилие. При необходимост се задейства процедура, в която координаторът на психологическата служба организира екипно обсъждане и разпределя конкретни действия по случая.

23. СУ прилага този модел на приобщаващо образование вече над 20 години. Практиката е пилотирана в рамките на първите два проекта на МОН по ОП „Развитие на човешките ресурси“ и впоследствие е интегрирана в ЗПУО. Моделът е представян на множество национални и международни форуми, включително на конференция за приобщаващо образование през 2015 г. в НДК.

Документи и източници в подкрепа на номинацията

Текстове в сайт https://priobshti.se/